ارکان کفر : کفر بر چهار ستون استوار است : کنجکاوی ، نزاع ، دست از حق کشیدن ، دشمنی با حق
کسی که (در امور اعتقادی) کنجکاوی کند به حق نمیرسد ،کسی که براثر نادانی زیاد
نزاع کند در بی اطلاعی و عدم درک حق باقی می ماند و کسی که دست از حق کشید
کارهای خوب در نظرش ناپسند میآید و کارهای بد به نظرش زیبا جلوه میکندوکسی که
دست از حق بکشد راههای زندگی برایش مشکل میشود و راه فرار برایش نمیماند.
(نهج البلاغه امیر مؤمنان )
کافر : یا از روی علم و عناد و کینه به حقایق کفر می ورزد یا از روی جهالت و ناتوانی عقلی و فکری کفر می ورزد
در پست های قبلی دوستان اشارات خوبی به عبد (عبد هر چه فرمان اوست حتی اگر
عقل ما هم آنرا درک نکرد بدون چون و چرا اطاعت کنیم) داشتند به اینکه شرط اینکه
بخواهیم به اخلاص برسیم اینست که وجودمان را از هر چه که
و فقط خواست واراده ومصلحت اورا باجان و دل عملی کنیم و روحمان راباصفت زیبای
اخلاصصیقل و جلا دهیم اما کافر دقیقاً عکس این عمل را انجام میدهد و به هر چیزی
غیر از ذات پاک حق متوسّل میشود .
لَوْ اَنَّ عِندَنا ذِکراً مِنَ الاوّلینَ (168) لَکُنّا عِباد الله المُخلَصین َ (169) فَکَفَرو بِه فَسَوْفَ یَعلَمون (170) صافات
و مشرکان به تاکید می گفتنداگر دردست ما کتابی همانند کتاب پیشینیان بود،قطعاً ازبندگان مخلَص خدا می شدیم ولی وقتی قرآن آمد به آن کافر شدند و بزودی خواهند دانست
خداوند بهترین و زیباترین نعمات را به بندگانش عطافرمود وآنهارا به وسیله نور قرآن که
به واسطه پیامبر گرامی اسلامدر اختیار شان قرار گرفت هدایت کرد و حجّتش را بر بند
گانش تمام کرد . اما مگر بهانه جویی ها و کنجکاوی ها و تقاضا های بیجای کفّار تمامی
دارد؟ خیر
نگرش بندگان وقتی توحیدی باشددروجودشان استعداد پیروی ازحق پرورش پیدا میکند
اما کافر به خاطر دشمنی و لجبازی این استعداد رادر وجودش نابود میکند و
ناراحتش راسرکوب میکندوبه هیچ عهدو پیمانی هم پایبند نیستمجازات وعذاب
نافرمانی وگستاخی کافران نزدیک است اینها درقیامت به شدت ازدست خودشان
عصبانی میشوند
اما نمیدانند خشم خداوند بیشتر از خشم آنها نسبت به خودشان است زیرا بارها با کینه
وحقّه خداوندراانکار کردند و از آیات هم پند نگرفتند عاقبت تلخ و دردناکی درانتظارآنهاست
تنها ذات اقدس خداوند است که پایدار و ثابت و جاودان و حقیقی است و بقیه تمام
هستیشان از وابستگی به این وجود جاودانه بوجود آمده پس هر چه بیشتر از او
دور شویم بیشتر محکوم به بی ثباتی و نابودی و فنا میشویم
اِنّا اَنزَلنا اِلَیکَ الکِتابَ بِا لْحَقِّ فَا عْبُد ِ اللهَ مُخلِصاً لَه ُ الدّینَ (2) زمر
خطاب1-به پیامبر گرامی اسلام بعنوان کسی که کلام حق براو وحی شده وفرستاده
و بنده خداست و 2- به هر کسی که ندای حق را با آیات روشن قرآن و رهنمود های
پیامبر میشنود
محتوای این کتاب حق و سراسر حکمت و نور و هد ایت است و پیروانش را به عزّت و علم و حکمت می رساند پس معبودی را که این نور را برما ارزانی داشته است تا با آن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی برسیم با قلب و دلی پاک و بی ریا و و وجودی عاری از گناه طاعت و عبادت کنیم وجز احکام و دستورات الهی راهی را پیش نگیریم و اینگونه برای معبود بی همتایمان با تقوا و خالص شو یم هر کس همنشین قرآن عزیز شد از هدایت بهره مند میشود و از گمراهی او کاسته میشود قرآن شفای بزرگترین دردها ( کفر ، نفاق ، انحراف و گمراهی ) است
بنده مخلص با تسلیم بی قید و شرط در برابراوامرالهی و تهی ساختن وجود و نیّتش از
هرشرک و ریاو وگناه وسرکشیو اطاعت بی چون و چرا از فرامین قرآن دینش را برای
پروردگار یکتایش خالص میگرداند و فقط خداوند مهرورز و یگانه را شایسته ستایش و
اطاعت میداند
فَا دْ عُوا الله َ مُخلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَو ْ کَر ِهَ الْکافِرُونَ (14 ) غافر
پس خدا را در حالی که دین خود رابرای او خالص میگردانید ، بخوانید هر چند که کافران
را خوش نیاید
با اخلاص فقط خداوند را بخوانیدو فقط امید و توکلتان به خداوند باشد ( اخلاص پیام آور امید و توکل به خداوند یکتا ست) مخلصین قاطعانه و با شجاعت پرچم با صلابت توحید را در دست میگیرند و در راه مستقیم که راه لقاء به اوست قدم می گذارند .
کافر میخواهد خداوند و آیات و نشانه هایش را بپوشاند بنابراین به هر جنایتی دست میزند تا دیگران را نیز گمراه کند مخلصین هم باید ترفند ها ی آنان را خنثی کنند و هم از همنشینی و ارتباط با آنها دوری کنند ( زیرا امیدی به هدایت این نابکاران نیست )
وَ اِذا غَشِیَهُمْ مَوْجٌ کَا لظُّلَلِ دَعَوُ االلهَ مَخلِصینَ لَه ُالدّینَ فَلَمّا نَجّیهُمْ اِلَی الْبَرِّ فَمِنهُمْ مُقتَصِدٌ وَ ما یَجحَدُ بِایاتِنا اِلّا کُلُّ
و چون موجی کوه آسا آنان را فرا گیرد خدا را می خوانند در حالی که اعتقاد خود را برای او خالص می کنند ولی چوننجاتشان داد و به خشکی رساند برخی از آنان میانه رو هستند و نشانه های ما را جز هر خائن ناسپاسی انکار نمیکند
مقتصد : میانه رو
کفور : کافر ، بی دین ، بی ایمان ، نا گرونده ، ناسپاس ، حق نشناس ، بسیار ناشکر
همه انسان ها در تمام مراحل زندگی دنیوی مورد امتحان و آزمون قرار میگیرند از حضرت
آدم گرفته تا پیامبران و امامان و ائمه و تمام انسان ها از هر طبقه ای و رنگی و نژادی و مذهبی ...
اما سربلند بیرون آمدن از این امتحانات: نگرش توحیدی و الهی ، اراده ای محکم برای کنترل نفس ، وجودی صبور، قلبی عاشق ، درونی آگاه و اعتقادی راسخ می طلبد
در زمان آزمایش الهی انسان ها به دو دسته تقسیم میشوند :
موقع گرفتاری و خطر و امتحان وقتی فقط خداوند را تنها یاور و یاری دهنده میبینند با خلوص نیّت صداش میکنند و به او ایمان میارند 1- اما اما اما بعد از گرفتاری و رفع مشکل از یاد میبرند که در اون موقعیت ضعیف و ناتوان بودند و قدرت و لطف خداوند باعث نجاتشون شده بوده بنابراین دوباره به اعمال قبیحشون ادامه میدن اما اینها چی فکر کردند ؟؟؟ نکنه فکر میکنند تونستند خداوند رو فریب بدند اینها نمیتونن حق و نعمت رو بپوشنند بلکه با این اعمال فقط خودشون رو نابود میکنند و فریبشون به خودشون بر میگرده خداوند از آزمایش ما نه سودی میبره نه زیانی بلکه این منفعت یا ضرر رو خودمان برای خودمون با نوع اعمالمون تعیین میکنیم
2- اما این گروه که تعداد قلیلی هستند این موهبت و رحمت را فراموش نمیکنند و در راه حق باقی میمونند و به خودشون میان و سعی میکنند بهتر و بیشتر پروردگارشون رو بشناسند
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :344004
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه